Vijf tips om uw logistiek effectiever te beheren
Hoe meer stappen er in uw logistiek plan zitten, hoe efficiënter uw hele proces moet zijn. Als er verschillende materialen moeten worden geleverd.
Hoe meer stappen er in uw logistiek plan zitten, hoe efficiënter uw hele proces moet zijn. Als verschillende materialen op verschillende tijdstippen naar een bepaalde locatie moeten worden geleverd, moet uw leveringsketen niet alleen efficiënt zijn, maar ook snel kunnen reageren op problemen wanneer deze zich voordoen. Hoe groter uw bedrijf, hoe moeilijker dit wordt en hoe beter uw bedrijf voorbereid moet zijn. Om uw leveringsketen zo soepel mogelijk te laten verlopen, volgen hier onze top vijf tips voor het effectief beheren van uw logistiek.
Neem de tijd om een gedegen plan te maken
Efficiënte logistiek zit in de planning. Hoe minder beslissingen er tijdens het transportproces moeten worden genomen, hoe beter. Een goede logistiek manager zal daarom goed vooruit plannen om eventuele vertragingen in de leveringsketen zo goed mogelijk te elimineren.
Zorg altijd voor een noodplan
Hoe onfeilbaar je ook denkt dat je logistieke plan is, het is onmogelijk om je op elke mogelijke gebeurtenis voor te bereiden. Een goede logistiek manager weet daarom dat zijn werk nog lang niet klaar is nadat zijn plan is gemaakt, omdat hij de toeleveringsketen op elk punt moet volgen en branden moet blussen wanneer deze zich voordoen. Om dit effectief te doen, moet u voor elk onderdeel van uw logistiek plan onvoorziene omstandigheden hebben. U moet ook weten wanneer u zich moet houden aan uw oorspronkelijke plan en wanneer u moet overschakelen naar uw back-up – iets dat alleen met ervaring kan komen.
Huur een logistiek manager in met sterke interpersoonlijke vaardigheden
Wanneer uw logistieke plannen mis gaan, is het van cruciaal belang dat de persoon die de rommel opruimt, goede interpersoonlijke vaardigheden heeft. Dit komt omdat ze niet alleen dingen opnieuw moeten regelen met de werknemers binnen uw bedrijf, waardoor het leven voor hen mogelijk lastiger wordt, maar ook af en toe een last-minute logistieke leverancier moeten vinden om in te vullen.
Als uw logistiek manager goed is met mensen en een solide netwerk van contacten in de branche heeft, is hij goed toegerust om uw bedrijf uit alle logistieke problemen te halen. Of iemand binnen uw bedrijf in dit profiel past of dat u buiten het bedrijf moet kijken, het vinden van de juiste persoon voor deze functie is een onderdeel van effectief logistiek management.
Automatiseer uw systemen waar u maar kunt
In het digitale tijdperk zijn er een aantal manieren waarop u het logistieke proces kunt automatiseren, inclusief het volgen en bewaken van elke levering. Deze systemen nemen het giswerk weg bij het plannen van uw toeleveringsketen door de onbewerkte gegevens onbevooroordeeld te rapporteren. Door ervoor te zorgen dat uw bedrijf beter geïnformeerd is door software voor wagenpark- en voorraadbeheer te gebruiken, kunt u uw processen verfijnen rond de factoren die uw bedrijfsresultaten het meest beïnvloeden.
Leer van je fouten
Afhankelijk van de grootte van uw bedrijf kan slecht logistiek management uw bedrijf tot honderdduizenden ponden per jaar kosten. Misschien wel het belangrijkste dat u kunt doen bij het optimaliseren van uw leveringsketen, is leren van uw fouten. Ga regelmatig als een team zitten en bespreek openlijk de fouten die je in het verleden hebt gemaakt, waarbij je je concentreert op welke systemen je gaat invoeren om ervoor te zorgen dat ze niet opnieuw gebeuren.
Houd deze tips in gedachten en uw toeleveringsketen zal zeker zo effectief mogelijk zijn, waardoor uw bedrijf mogelijk duizenden euro’s per jaar bespaart.