Logistieke routeplanning: handmatig vs. Automatisch

folding plan, road map, itinerary-360382.jpg

Logistieke routeplanning: handmatig vs. Automatisch

Automatisering van logistieke routeplanning? Veel bedrijven beheren hun wagenpark nog steeds handmatig. Maar door over te stappen op slimme planningssoftware kunnen hun activiteiten en winst worden verbeterd

De winst van logistieke bedrijven wordt grotendeels bepaald door de kwaliteit van hun routeplanning. Voor de logistieke routeplanning moeten de planners van de bedrijven dus met de beste tools werken.

Maar zelfs vandaag de dag vertrouwen veel transportbedrijven nog steeds op handmatige logistieke routeplanning. Is dat nog steeds verantwoord, als er uitstekende automatische planningssoftware beschikbaar is?

In sommige kantoren van logistieke bedrijven hangt nog een plattegrond aan de muur. Met stokken brengen de planners de ritten langs de laad- en losadressen in kaart. De kwaliteit van deze routeplanningsmethode is vooral afhankelijk van de kennis en ervaring van de planners. Ze kennen de adressen en knelpunten onderweg, vaak omdat ze al jaren achter het stuur hebben gezeten.

Toch kan het menselijk brein niet altijd alle reizen nauwkeurig berekenen, tot op de mijl of minuut nauwkeurig. Ze missen simpelweg de tools en de tijd.

Overstappen op logistieke routeplanningssoftware     

De eerste logistieke routeplanningssoftware bood uitkomst. Planners kregen ineens een digitaal planbord in handen. Hierdoor konden ze gemakkelijk transportopdrachten koppelen aan vrachtwagens en chauffeurs.

Ze konden de laadmeters per rit optellen om te kijken of een vrachtwagen nog ruimte had voor een extra zending. Met een routeplanningssoftware konden ze de afstanden en rijtijden voor elke rit berekenen. Dit leidde tot een beter en sneller routeplanningsproces. Noem het logistieke routeplanning 2.0.

Maar bij gebruik van het digitale planbord in een logistiek management of ander administratief systeem hangt de kwaliteit van de planning nog steeds af van de kennis en ervaring van de planner. Het zijn nog steeds de planners die de opdrachten over de ritten moeten verdelen.

Omdat planners niet eindeloos kunnen blijven puzzelen, zijn ze aangewezen op onderbuikgevoelens en vuistregels. Tegelijkertijd moeten ze rekening houden met veel eisen en wensen, zoals tijdsafspraken, voertuigspecificaties, chauffeurscertificaten, tijdvensters en milieu beperkingen.

Grotere winst door betere routeplanning

De vraag is of het vandaag de dag nog wel optimaal is om puur te vertrouwen op de kennis en ervaring van planners. De kwaliteit van de planning bepaalt immers de beladingsgraad van het transportbedrijf. En hoe hoger de bezettingsgraad, hoe groter de winstmarge.

Dat vraagt om een logistieke routeplanning die gebaseerd is op harde feiten, in plaats van een vaak bedrieglijk onderbuikgevoel. Het is vooral belangrijk voor de logistieke sector, waar de winstmarges al jaren kleiner worden.

Daarnaast wordt de logistieke routeplanning steeds complexer. Klanten stellen steeds meer eisen en wensen, wat zich vertaalt in een toenemend aantal beperkingen waarmee planners rekening moeten houden.

Het is bijna onmogelijk geworden voor planners om met alle beperkingen rekening te houden. De risico’s voor een bedrijf dat voor zijn bedrijfsvoering op één planner vertrouwt, zijn simpelweg te groot.

Automatische logistieke routeplanning

Met een intelligente automatische routeplanner kunnen we de volgende stap maken in de transportplanning. Noem het logistieke routeplanning 3.0.

Met een dergelijk systeem kunnen planners de automatisering van hun werk vergroten. Ze kunnen bijvoorbeeld de bestellingen op een digitale kaart projecteren en vervolgens hun eigen ritten maken. Het systeem controleert of aan alle beperkingen wordt voldaan en dat de maximale laadcapaciteit niet wordt overschreden (semi-automatische planning).

Planners kunnen er ook voor kiezen om de logistieke routeplanning volledig automatisch in te plannen. Met slechts een druk op de knop verdelen geavanceerde algoritmen de bestellingen over de ritten en maken een planvoorstel.

Een automatische routeplanningssoftware heeft nog veel meer voordelen. Planners ronden de planning eerder af, maken minder fouten en vergeten beperkingen niet.

Doordat de algoritmen in een paar seconden veel meer mogelijkheden berekenen, wat planners een paar uur kost, leidt automatische planning tot een hogere bezettingsgraad en een hogere winstmarge.

En tot slot worden veel van de gegevens en de beperkingen vastgelegd in het systeem. Dus als een menselijke planner het bedrijf verlaat, blijft de kennis en ervaring beschikbaar.

Planners zijn nog steeds nodig

Wat betekent dat voor de toekomst van planners werkzaam bij logistieke bedrijven? Het lijkt zeker dat routeplanningssoftware de coördinatoren niet zal vervangen! Het wordt nog steeds niet aanbevolen voor bedrijven om blindelings alleen te vertrouwen op een planvoorstel dat door algoritmen is geproduceerd.

Er zijn namelijk bijna dagelijks uitzonderingen op de regels en beperkingen die zijn vastgelegd in de logistieke routeplanningssoftware. Het is de taak van de planners om het planvoorstel op die uitzonderingen te controleren.

Daarnaast weten de planners als geen ander waar er manoeuvreerruimte is en voor het verfijnen van het voorgestelde plan. Doordat de totale planningstijd afneemt, hebben planners meer tijd voor optimalisatie. Dat kan de efficiëntie elke dag met een paar procent verhogen – en elk procent telt.